Hoe kan het Ondernemersfonds beter zichtbaar worden en hoe kunnen successen van het Ondernemersfonds daarin een rol spelen? De Taskforce Ondernemersfonds Nijmegen legde deze vraag voor aan een twintigtal studenten van RvN@LAB – studenten ROC, HAN & RU tijdens de LABclub in juni. Martin Visser (directeur zakelijke en particulier van de Rabobank Rijk van Nijmegen), maar nu vooral voorzitter van de Taskforce, gaf een korte inleiding over het Ondernemersfonds en lichtte de vraag toe.
De studenten, niet alleen van de drie onderwijsniveaus, maar ook nog eens zeer interdisciplinair, kwamen met zeer diverse adviezen. Een kleine bloemlezing:
Martin Visser – als opdrachtgever van de LABhack mocht hij kiezen – koos voor de doelgroepbenadering. In de uitwerking daarvan stelden de LABhackers een aantal stappen voor. Creëer als Ondernemersfonds een eigen label. Bouw aan een community met ondernemers, ROC, HAN en RU en met het UWV. Maak ondernemers ambassadeurs van het Ondernemersfonds. Organiseer vanuit het label gerichte zichtbaarheid van het Ondernemersfonds – met meetings en symposia en gerichte matching. Met dit advies gaat een LABteam van RvN@LAB aan het werk. De eerste stap daarin is het afnemen van interviews met ondernemers, die mede met steun vanuit het Ondernemersfonds tot succes zijn gekomen.
In een LABhack – een hackathon van RvN@LAB – komen de studenten in een korte tijd tot een advies – beginnend met vrije suggesties (de ‘brain drain’), vervolgend met hun keuze van de beste drie suggesties en de keuze van de opdrachtgever voor een van de drie suggesties (de ‘funnel phase’) en eindigend met – verdeeld over drie teams – adviezen hoe de gekozen suggestie het beste uitgewerkt kan worden (het ‘smart advice’). De opdrachtgever kiest vervolgens met welk advies hij of zij ècht aan het werk kan gaan.
Iets voor jouw onderneming? Neem contact op met Han Rouwenhorst van RvN@LAB via lab@rvnhub.nl. Hij informeert je graag over mogelijkheden en kosten.