In het afgelopen half jaar hebben zo’n dertig studenten Bedrijfskunde van de HAN gewerkt aan diverse opdrachten in het Lifeport Living Lab Stationsgebied. Hier volgt een overzicht van hun inspirerende bevindingen, adviezen en opbrengsten.
MeerIn het afgelopen half jaar hebben zo’n dertig studenten Bedrijfskunde van de HAN gewerkt aan diverse opdrachten in het Lifeport Living Lab Stationsgebied. Hier volgt een overzicht van hun inspirerende bevindingen, adviezen en opbrengsten.
MeerIn het afgelopen half jaar hebben zo’n dertig studenten Bedrijfskunde van de HAN gewerkt aan diverse opdrachten in het Lifeport Living Lab Stationsgebied. De studenten hebben kansen verkend voor een stadspark, een stadscamping, de eerste stappen naar een lokale Hanos, de opschaling van een verfproject, de inrichting van een Digital Academy en de versnelling van energiecoöperaties in onze regio.
Al enige jaren werkt Lifeport@ samen met de opleiding Bedrijfskunde van de HAN. In de werkplaatsen werken tweedejaars studenten in teamverband een half jaar lang, één dag per week, aan opdrachten van Lifeport@. Hier volgt een overzicht van hun inspirerende bevindingen, adviezen en opbrengsten.
In opdracht van LinkU onderzochten Ruben Hanssen, Tim van Kempen en Frank Peeters kansen voor samenwerking tussen digital agencies om gezamenlijk te komen tot initiatieven om talent te werven, maar ook om huidige werknemers te behouden. Hun advies? Richt een regionale academie op waar partnerbedrijven kennis delen en gezamenlijk opleidings- en scholingsprogramma’s aanbieden. Dit zorgt voor een ontwikkeling waarin geschoold, bijgeschoold en doorgeschoold kan worden.
In opdracht van Lifeport@ onderzochten Luca Korn, Twan Oostendorp, Luca van Baaren en Max Pansier onderzochten de kansen voor een stadscamping in Nijmegen. De studenten analyseerden de eerdere initiatieven en stadscampings elders en inventariseerden mogelijke locaties – ook in de Groen Corridor in het Stationsgebied. Hun innovatieve idee: een overdekte stadscamping, bijvoorbeeld in de Papierfabriek of in leegstaande panden in de binnenstad, geïnspireerd door een Amsterdams initiatief.
Na het succes van de verf-pilot in Nijmegen start een vervolg in Berg en Dal, maar hoe nu verder in de regio? Hoe en waar laat je schildersbedrijven die verf over hebben dit gezamenlijk inzamelen? In opdracht van Interchem verkenden Jelle van Beek, Tim van Grunsven en Jaap Verbruggen mogelijkheden tot opschaling van het verfproject. Na ervaringen opgehaald te hebben bij Interchem, Woodfield en Lentekracht kwamen ze met een stappenplan dat in Druten-Wijchen kan worden toegepast – met daarin geschikte inzamellocaties en een strategie om zo veel mogelijk bedrijven te bereiken en te laten meedoen.
In het Stationsgebied biedt de Groene Corridor mogelijkheden voor groen in een stedelijke omgeving, wat helpt tegen hittestress en biedt tegelijkertijd kansen voor ontspanning en sociale cohesie. In opdracht van landschapsarchitecte Maaike Vellinga -gemeente Nijmegen- ontwierpen Dionne Derksen, Guusje van Erp, Joël Nijhuis, Jort Mathijssen en Tijn Ensink een stadspark met vier pijlers: kunst en cultuur (galerie, gedeeld atelier, openluchtmuseum), sport en recreatie (sporttoestellen, speeltuinen, trainingsprogramma’s), ontspanning en natuur (loungeplekken, barbecuefaciliteiten) en horeca (met mogelijkheden om diverse businesskansen waar te maken).
Iris Holtmeulen, Niels Jansen, Stan Vlietstra en Donna Wessels werkten aan een plan voor een lokale foodhub, geïnspireerd door horecaondernemer Bas Hoebink. Bas wil faciliteren dat Nijmeegse horeca en retail gemakkelijker en efficiënter lokale en regionale producten gaan verwerken en verkopen. Op basis van onderzoek en van interviews met diverse partijen ontwierpen de studenten een een tijdlijn. Belangrijke voorwaarden zijn gemakkelijke samenwerking met boeren, hoge kwaliteitsstandaarden -zowel vers als houdbaar-, correcte prijzen en lever een divers aanbod zodat restaurants zich kunnen onderscheiden. Ook stelden ze voor om een duurzame samenwerking met kennisinstellingen zoals het ROC en de HAN te beginnen.
FLINK, een start-up waarin o.a. de Rabobank deelneemt, moet uitgroeien tot een centrale organisatie die kennis en netwerk samenbrengt om uitdagingen voor energiecoöperaties te overwinnen en hun professionalisering te versnellen.
Het programma ondersteunt energiecoöperaties met begeleiding, best practices en tools. Waar staan beginnende energiecoöperaties nu en waar hebben zij behoefte aan? Luna van den Berg, Paul Geijlvoet, Eva Streefland, Kim Tesink en Niek van Tilborg ontwikkelden een meetinstrument om dit uitvoerig te onderzoeken. Op basis hiervan krijgen de starters een kennis- en trainingsprogramma aangeboden.
De uitvoerige adviesrapporten zijn op te vragen bij Lifeport@. Stuur daarvoor een mail naar han.rouwenhorst@lifeporthub.nl.
Ontdek hoe deze inspirerende projecten bijdragen aan de duurzame en innovatieve ontwikkeling van de regio Nijmegen!