Onze winkelgebieden zijn het hart van de samenleving, een ontmoetingsplek, een belangrijke functie in het voorzieningenniveau. Toch hebben winkelgebieden het moeilijk. Er moet geïnnoveerd worden, veranderen naar De Nieuwe Winkelstraat, als ware het één warenhuis die zowel on- als offline optimaal aansluit bij de klanten van vandaag en morgen. Deze transitie vraagt heel veel veerkracht, flexibiliteit en verandering van ondernemers, vastgoedeigenaren, overheid, ondernemersverenigingen etc. Dat gaat zeker niet vanzelf, dat vereist kennis, regie, samen presteren en nieuwe business modellen.
Stand van zaken?
“Sinds de start van het project in Malden, zijn we actief in Wijchen, Beuningen, Druten, Groesbeek en Nijmegen. Soms door zelf een traject op te starten, soms door aan te sluiten op bestaande plannen die gericht zijn op een beter winkelgebied. De uitdaging, de dynamiek en het tempo verschillen per kern. Maar in bijna elke kern is er inmiddels een vorm van winkelcentrummanagement. Er zijn middelen vrijgekomen– bijvoorbeeld uit reclamebelasting. Het aantal evenementen is gestegen, de leegstand gedaald en we zien de bezoekersaantallen groeien. Al liften we natuurlijk ook mee op het economisch herstel.”
Wat gaat goed?
“Het besef dat we samen de schouders eronder moeten zetten, is sterk toegenomen. Ondernemers zijn veel proactiever en maken gezamenlijke afspraken over bijvoorbeeld identiteit, winkelcentrummanagement, evenementen, openstellingen, leegstand, flexibele huur en parkeren.”
Succesfactoren?
“De economische crisis bracht het effect van het veranderende consumentengedrag snel en hard aan het licht. In zo’n periode trekken mensen meer naar elkaar toe. Het is goed geweest dat ondernemers zich realiseerden dat ze samen zo’n winkelgebied dragen.”
Belangrijkste mijlpaal?
“De periodieke bijeenkomsten binnen het Rijk van Nijmegen, waarbij alle winkelcentrummanagers samenkomen om hun ervaringen te delen en elkaar te helpen bij de realisatie van de plannen. Dat laat zien dat de stimulans van RvN@ werkt. Daar ben ik best trots op.”
Inspirerend?
“De drive en inventiviteit die ondernemers laten zien om te kunnen blíjven ondernemen.”
Wat levert het op?
“Een bruisend en aantrekkelijk winkelgebied trekt bezoekers, verhoogt de klanttevredenheid en zorgt voor meer omzet. Vastgoedeigenaren verhuren hun panden. Gemeenten zien een positief effect op de sociale functie van een winkelgebied en ervaren dat de werkgelegenheid toeneemt. Voor ons als Rabobank betekent het: meer kansen voor onze klanten, minder faillissementen.”
Meerwaarde voor de regio?
“Aantrekkelijke winkelgebieden maken de regio sterker. Met hun horeca en recreatiemogelijkheden zijn ze een goede trekpleister voor bezoekers, en daardoor ook weer voor nieuwe business. Zo dragen de winkelgebieden bij aan de leefbaarheid en economische kracht van de regio.”
Uitdaging?
“Samen volhouden! Het versneld aantrekken van de economie zorgt ervoor dat mensen vervallen in oud gedrag. We moeten het vuur dat we bij iedereen hebben aangewakkerd, brandend zien te houden!”