Bezoekers van de kerstmarkt in winkelcentrum de Notenhout zaterdag 15 december kennis met WIJkgevoel, een magazine met ‘schatten’ uit de wijk Neerbosch-Oost. Met het magazine willen de makers van het project Silver Valley de wijkbewoners van Neerbosch-Oost nog meer met elkaar kennis laten maken door ze te portretteren, ze op wijkactiviteiten te wijzen en bijzondere plekken en objecten te delen. De kerstmarkt, die jaarlijks door de winkeliersvereniging van de Notenhout georganiseerd wordt, was een ideale plek om een grote diversiteit aan wijkbewoners met het magazine kennis te laten maken. Omdat niet iedereen over een computer beschikt of even computervaardig is, was er ook een printversie van de eerste editie beschikbaar.
Het project Silver Valley lanceert initiatieven die ervoor zorgen dat ouderen langer thuis wonen en meedraaien in de maatschappij. Vanuit de gedachte dat als mensen elkaar beter kennen, wordt de sociale leefomgeving prettiger en helpen ze elkaar eerder, stuurt Silver Valley in grote mate op de verbinding tussen wijkbewoners onderling. Omdat uit verschillende gesprekken met inwoners en instanties bleek dat er veel in de wijk georganiseerd wordt, maar men elkaar er niet altijd weet te vinden, is het idee voor een verbindend magazine ontstaan.
Zoals hier op de RvN@ website te lezen viel, kregen 70 tweedejaars HAN communicatiestudenten eerder dit jaar de opdracht om in groepen een verbindend digitaal magazine over Neerbosch-Oost te maken. De gegenereerde content was indrukwekkend en te mooi om niet voor een echt magazine te gebruiken. De projectleden van Silver Valley maakte een eerste selectie van de content. Daarnaast ging het op zoek naar het meest gebruiksvriendelijke digitale publicatieplatform zodat ook de minder ervaren computergebruikers het zouden kunnen lezen. Onder leiding van de HAN communicatiestudent Bram van de Ven, die vanuit zijn studie ook bij de opdracht betrokken was, werd de najaarseditie van WIJkgevoel gecreëerd.
De bezoekers van de kerstmarkt waren zeer positief en vertelden over hoe mooi Neerbosch-Oost is, wat mooie plekken zijn en welke activiteiten niet op de agenda mogen ontbreken. Ze wezen het team ook meerdere malen op het gebrek aan verbinding tussen mensen en alle verschillende wijkinitiatieven. Silver Valley verliet de Notenhout met een contactgegevens, tips, ideeën en mooie verhalen waarmee het zich op een vervolg gaat bezinnen. Voor Jos de Haas, voorzitter van de winkeliersvereniging, die ook bij Silver Valley betrokken is, kreeg de dag extra glans. Tijdens de kerstmarkt ontving hij tot zijn grote verrassing de Zilveren Waalbrugspeld uit handen van burgemeester Bruls als erkenning voor zijn jarenlange inzet voor de sociale cohesie in de wijk.