De beweging is met veel enthousiasme op stoom gekomen. De activiteiten van RvN2025 stonden de afgelopen periode in het teken van het verder neerzetten van de basisstructuur, verankering in de zeven gemeenten, het activeren van aanjaaggeld en het opstellen van een communicatieplan. Op het niveau van de communities is het netwerk verdiept, diverse communities accelereerden en kwamen tot evenementen die een concrete stap zijn in de uitvoering van de communitydoelstelling.
Basisstructuur
De beweging heeft de volgende, meer volwassen, fase bereikt. Structuren functioneren steeds beter: er is een basisstructuur voor de communicatie, rollen van de diverse gremia tekenen zich af. De kleine organisatie krijgt meer slagkracht door een krachtig kernteam en de inzet van werkervaringsplekken.
Verankering in de zeven gemeenten
De rol van het kernteam in de dynamiek van RvN is verder verdiept. De communityleider en het kernteam hebben gezamenlijk gezocht naar een methode om kennis te delen, naar het zichtbaar en aanklikbaar maken van de kracht van de gemeenten in de beweging en naar het inzichtelijk maken van de meerwaarde van de beweging voor uitvoering van (bepaald) gemeentelijk beleid.
Door middel van wekelijkse meet ups – telkens in een van de zeven gemeenten – is de band verstevigd en is het mogelijk om meer informeel en actiegericht samen te werken. Tijdens deze meet ups is de communityleider aanspreekbaar voor de ambtenaren die opereren in de domeinen die raakvlakken hebben met de communities van RvN 2025. De meetups zullen wekelijks blijven plaatsvinden, steeds in een wisselende gemeente.
Weten wat je aan elkaar hebt. De plekken vinden waar de kracht van RvN en de acties vanuit de gemeenten elkaar kunnen versterken. Daarvoor moet je elkaar kennen. Het kernteam en de communityleider dragen er samen aan bij om de verbindingen met afdelingen welzijn, duurzaamheid en leefbaarheid te maken. Op deze manier maken we voor de aanjagers en ondernemers in onze regio mensen, kennis en netwerken aanklikbaar.
Activeren aanjaaggeld
Het activeren van kennis en netwerken is een belangrijke meerwaarde van RvN 2025. Het aanjaaggeld van RvN functioneert als een versterker en versneller van de acties van de communities. We zijn nog aan het uitvinden hoe wij er enerzijds voor kunnen zorgen dat wij niet als een “flappentap” worden beschouwd en anderzijds voldoende recht kunnen doen aan de diversiteit van de verschillende communities en aanvragen. De vastgestelde criteria ondersteunen hierbij, maar we zijn nog hard op zoek naar de juiste methode en ieder advies in deze is van harte welkom.
Zichtbaar maken van wat er is
Bij de groei naar volwassenheid hoort ook het vergroten van de zichtbaarheid. De benaming van de thema’s zijn voor de herkenbaarheid ingekort: innovatie, leefbaarheid, vitaliteit en circulair.
Het ontwerp en de implementatie van effectieve communicatie is een kritische succesfactor voor RvN 2025. De communicatiestrategie is een gecoördineerde inzet van mensen en middelen die ons helpt om ons verhaal te vertellen en onze doelgroepen aan te zetten om echt betrokken te raken bij de beweging. Op basis van wederkerigheid is eigenbelang geen vies woord in de beweging RvN 2025.
In Q2 is het communicatieplan opgesteld vanuit de gedachte dat dit een levend document is dat de communicatiedoelstellingen per actualiteit, tijdsframe, doelgroep, kernboodschappen, aanbevolen media en zendverantwoordelijken beschrijft.
De website van RvN2025 is een belangrijke basis. De grootste zichtbare veranderingen in de afgelopen periode zijn: een zichtbare agenda, ruimte voor communities om zelf voortgang en nieuws te presenteren en een prominente aanmeldingsmogelijkheid voor de nieuwsbrief om meer geïnteresseerden te betrekken bij de beweging.
Onze nieuwsbrief is ons belangrijkste en meest effectieve communicatiekanaal. Deze wordt verstuurd naar allen die belang stellen in de beweging en bekend zijn in de RvN 2025-database. Op basis van Mailchimp is duidelijk geworden dat onze nieuwsbrief erg goed gelezen wordt. De acties van het communicatieteam zijn gericht op het vergroten van onze database van actieve lezers, die op dit moment 870 leden telt. Dat is overigens een ruime verdubbeling ten opzichte van Q1.
Ontwikkeling communities
Het enthousiasme van de communities is een belangrijk anker voor het succesvol laten zijn van de beweging. De meerderheid van de communities maken stappen in de uitvoering van de doelen. Er dienen zich – voorzichtig – nieuwe initiatieven aan.
Aanjagers van diverse communities worden vanuit hun enthousiasme steeds actiever. De aanjaagbijeenkomsten met de inspirerende “durf te vragen”-methode en een open informele sfeer zorgen ervoor dat de energie in de beweging blijft stromen. Het blijkt een mooie plek om nieuwe mensen een kijkje te geven in de beweging RvN2025. Het vuurstaren was een experiment en liet zien dat RvN 2025 ook op minder voor de hand liggende plekken aan kracht wint en zich kan voeden. De verdiepingsslag op het gebied van onderwijs is gemaakt door LAB 2025 startklaar te maken, zodat voor de zomer het LAB actief wordt en er een multidisciplinaire omgeving ontstaat waar onderwijs en wetenschap actief onderdeel zijn van de beweging. Ook dienen zich nieuwe communities aan. Crowdfunding in het rijk van Nijmegen is hiervan een voorbeeld.