In gezinnen waar de financiële middelen amper toereikend zijn om aan de dagelijkse financiële verplichtingen te voldoen, is zakgeld voor kinderen geen vanzelfsprekendheid. In dit project werken onderzoekers samen met ervaringsdeskundigen en gezinnen om kinderen, met behulp van zakgeld, te ondersteunen bij hun financiële zelfstandigheid.
Tijdens het project worden kennis en vaardigheden aangeleerd waarmee financieel risicogedrag tegen wordt gegaan. Om de kinderen praktisch te leren omgaan met geld ontvangen zij zakgeld dat de functie vervult van ‘leergeld’. Door met hun ouders te oefenen met eigen geld maken zij zich financiële competenties eigen.
Wij willen bijdragen aan het voorkomen of doorbreken van generatie-armoede. Door de kennis en inzichten die we opdoen in dit project ontwikkelen we, met en voor ouders en kinderen in financiële achterstandssituaties, concrete producten of interventies om de financiële zelfredzaamheid van hun kinderen te versterken.
Wij zijn in 2017 begonnen met de voorbereidingen. De concrete uitvoering start in 2018, nog voor de zomervakantie. Wanneer het Zakg€ldProj€ct succesvol blijkt, zal het voor andere doelgroepen en eventueel buiten de regio worden voortgezet.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Lectoraat Versterken van sociale kwaliteit en Bindkracht10 (voorheen Tandem) zijn de initiatiefnemers en voeren het project uit. Wij worden onder andere gesteund door de Rabobank, Gemeente Nijmegen en de Radboud universiteit.
Wanneer het flankerende onderzoek aantoont dat het Zakg€ldProj€ct op enige wijze impact heeft, willen wij het zo nodig verbeteren, voortzetten en de kennis verspreiden. Daarvoor hebben wij financiële middelen nodig.