Werkgevers hebben belang bij financieel fitte werknemers en bij ondernemen in een financieel zelfredzame regio. Het project werkgeversdesk van RvN@financiële zelfredzaamheid richt zich op bedrijven die als ondernemer, werkgever en soms als schuldeisende partij belang zien in goede voorlichting, vroege signalering van problemen en effectieve schuldhulpverlening. De werkgeversdesk wil werkgevers, werknemers en zzp-ers informatie, tips en ondersteuning bieden. De werkgeversdesk is nog geen fysieke plek en willen we samen bouwen. Wil je meedoen? Neem contact met ons op!
1 op de 5 huishoudens heeft te maken met financiële problemen. Voor het overgrote deel gaat het hier om mensen die gewoon werken. Ruim 60% van de werkgevers landelijk heeft dan ook te maken met werknemers met (problematische) schulden. Dit beeld wordt bevestigd uit een onderzoek in Nijmegen dat we recent (kleinschalig) hebben uitgevoerd. Uit onderzoek van het NIBUD uit mei 2017 blijkt dat het loont om als werkgever in een vroeg stadium in gesprek te gaan met een werknemer die schulden heeft. Zo’n werknemer kost een werkgever namelijk, behalve tijd voor het loonbeslag, gemiddeld 13.000 euro per jaar veroorzaakt door productiviteitsverlies en (ziekte)verzuim.
Een derde van de ondervraagde werkgevers ziet financiële problemen van een werknemer onder andere als reden om af te zien van contractverlenging of als reden voor ontslag. Dat is ernstig, omdat behoud van werk belangrijk is om financiële problemen op te lossen en juist de werkgever vaak degene is die de helpende hand kan bieden. De meeste werkgevers vinden financiële gezondheid van werknemers belangrijk en 80% wil ondersteunen. Werkgevers vinden het echter vaak lastig om zich te bemoeien met de (financiële) problemen van hun werknemers.
De werkgeversdesk biedt bedrijven informatie en hulpmiddelen om medewerkers te (laten) ondersteunen om de persoonlijke financiën op orde te brengen. Zowel de ondernemer zelf, afdelingen P&O / HRM of werknemers kunnen hier een beroep doen op digitale en in de toekomst ook persoonlijke ondersteuning. Daarbij maken we zoveel mogelijk gebruik van informatie die er al is. We willen voorkomen dat we met elkaar opnieuw het wiel uit gaan vinden. Daarom Hiervoor verwijzen we bijvoorbeeld naar de website www.financieelgezondewerknemers.nl. Deze site ondersteunt werkgevers om werknemers financieel fit te houden en werknemers met geldzorgen tijdig door te verwijzen naar hulpverleners.
We gaan de werkgeversdesk uitbouwen met lokale informatie. Waar kun je als werkgever in de jouw regio terecht voor persoonlijke ondersteuning. We starten na de zomer met een pilot in de gemeente Nijmegen en willen dit daarna opschalen in de regio. Te denken valt dan aan een verwijslijst naar hulpverleners, voorlichting voor medewerkers, trainingen voor werkgevers.
Aan deze pilot werken mee: Marieke Ariëns van ERM Bewindvoering, Evy van Hemmen-Geerdinck van Profez, Jessica van Blitterswijk van Stichting Kalorama, Elma Vriezekolk, kwartiermaker Moedige Mensen en deelnemer project RvN@financiële zelfredzaamheid en Gerjo Schepers, projectleider werkgeversdesk RvN@financiële zelfredzaamheid en manager Business Support, Rabobank Rijk van Nijmegen.
Wil je nu al op een heel directe manier helpen? Word buddy met WijGaanHetFikksen.nl
Met de gratis fiKks-app, die mensen linkt aan een buddy: iemand die hen helpt om van hun betalingsachterstanden af te komen.