Ondernemers in het Rijk van Nijmegen zitten te springen om goede arbeidskrachten. Er is werk volop: in de zorg, in de high-tech, in talloze ondernemingen in het MKB. Met drie grote onderwijsinstellingen barst de regio van talent. RvN@LAB brengt talent en ondernemer bij elkaar. Met maar één doel: dat goede gekwalificeerde talenten behouden blijven voor de regio en zo een blijvende bijdrage leveren aan de groei van het Rijk van Nijmegen.
RvN@LAB streeft hiernaar op verschillenden manieren. Om te beginnen door studenten en ondernemers elkaar te laten ontmoeten tijdens de LABclub. Met de LABsafari, waarmee studenten op bezoek gaan bij ondernemingen in het Rijk van Nijmegen. En in de LABs, waarin studenten van ROC, HAN en Radboud Universiteit aan oplossingen voor innovatievraagstukken werken van ondernemingen en instellingen in het Rijk van Nijmegen.
De eerste kennismaking met de innovatievraagstukken in het RvN@LAB vindt plaat tijdens de LABhack: de snelkookpan van ideeën.
De LABhack is de door RvN@LAB ontwikkelde methode om met een groep studenten en ondernemers in een snelkookpan tot innovatieve ideeën te komen rondom projecten en productontwikkeling. Tijdens een hack neemt de hackleider de deelnemers mee langs een aantal verschillende fasen. De deelnemers worden uitgenodigd om op elk moment hun ideeën en opmerkingen met de groep te delen en hierbij de vrijheid te voelen dat er geen ‘verkeerde’ opmerkingen zijn. Wat op het eerste gezicht wellicht onmogelijkheden lijken, kunnen in de hack uitgroeien tot slimme, innovatieve oplossingen.
De hackleider begint met het toelichten van het vraagstuk en beantwoord verdiepende vragen van de aanwezigen. Direct daarop aansluitend begint de braindrain. In deze fase schrijft het hackteam alles op wat in hen opkomt rondom het aangedragen vraagstuk. In de funnelfase brengt de groep vervolgens structuur in alle aangedragen hersenspinsels. Zijn er overeenkomsten? Kunnen ideeën gecombineerd worden? waar denkt de groep dat de grootste kansen liggen?
Op basis van de funnelfase wordt er een Advies geformuleerd. Het idee of de opmerking waar de groep het meeste potentieel in zag, wordt verder uitgewerkt. Soms door de groep als geheel, maar er kan ook voor gekozen worden om de groep op te delen in subgroepen.
In een creatief proces als de LABhack is een advies niet per definitie een rapport of powerpointpresentatie. Het Hackteam wordt uitgedaagd om hun advies op een geheel eigen manier te presenteren. Dit heeft al tot geweldige vlogs, insta-stories en polaroidcollage’s geleid.
Na de hack worden de adviezen vervolgens verder uitgewerkt. Binnen de onderneming of organisatie of in een van de LABs.