Talent en ondernemer ontmoette elkaar tijdens de LABclub op 14 december. Dit maal met Rabobank Rijk van Nijmegen als medeorganisator, in het kader van het Verrijk je Studie-programma. De Rabobank nodigde ondernemers en experts uit hun netwerk uit om hun ervaring te delen met de studenten. Op hun beurt inspireerde de ambities en initiatieven van de studenten de ondernemers.
De LABclub in december is elk jaar een mooie gelegenheid om met elkaar terug te kijken op de resultaten van het afgelopen jaar en ambities voor het nieuwe jaar uit te spreken. Hoewel de vorm anders was, online in plaats van op een verrassende locatie, en de toespraak van de minister-president over de strenge lockdown aanstaande, kan er terug gekeken worden op een zeer geslaagde LABclub waarbij positiviteit en creativiteit de boventoon voerde.
De bezoekers van de LABclub konden zich aanmelden voor drie netwerkgesprekken met thema’s: succesvol ondernemen, online evenementen en communicatie tijdens crisis. In kleinere groepen ontstond de interactie en vonden mooie ontmoetingen plaats.
In de breakout-sessie over online evenementen werd dit ook als een van de belangrijkste tips met elkaar gedeeld: zorg dat bezoekers aan je event actief deel kunnen nemen en maak het jezelf makkelijk door kleinere groepen in te delen. Bij fysieke evenementen gaan bezoekers immers ook in groepjes bij elkaar staan.
“Soms heb ik helemaal geen zin in nóg een online bijeenkomst,” deelde Noël, studentbestuurder van RvN@LAB, “maar ik heb echt leuke ideeën gehoord die mij ook de radartjes weer aan het draaien zetten. Het was geweldig om te zien hoe studentenorganisaties, ondanks covid, alles op alles zetten om studenten met elkaar te verbinden. Zien hoe deze behoefte tot nieuwe en creatieve initiatieven heeft geleid.” Twee bestuurders van Tri Movere, de studievereniging van Sportkunde, vertelde over hun activiteit waarbij ze online verbonden aan een fysieke bezigheid. “Onze studenten zitten niet te wachten op de hele dag achter een computer zitten. Die willen juist heel veel bewegen. We hebben hen in groepjes van drie, netjes volgens de regels, op pad gestuurd met foto-opdrachten. Later lieten we de resultaten aan elkaar zien in een online bijeenkomst. Zo kan je elkaar toch online ontmoeten, maar ook op een veilige manier bewegen’. Wessel Schemkes, van Studievereniging Synergy ziet ook kansen met online evenementen. “Uiteindelijk gaat het om optimaal gebruiken maken van de technische middelen. Daarbij kan een online event ook laagdrempelig zijn om sprekers voor te benaderen: zij hoeven niet helemaal naar Nijmegen te reizen.’’ Wessel deelde ook nog zijn belangrijkste tip voor eigenlijk alle evenementen die hij organiseert: “Je moet soms ook gewoon een beetje brutaal durven zijn en gewoon doen.’’
Dit doorzettingsvermogen kwam ook naar voren in de sessie waar de aanwezige studenten, samen met Sjoerd de Waal, Manager bedrijven bij Rabobank Rijk van Nijmegen, ondernemers ontmoette. De ondernemers, Maarten Kollf van Why Not, Frank Huis in ’t Veld van Sustainables, Mees Roppe en Jimmy-boy Spies van QR-fit en aanjager van Start-Up Nijmegen Dick Bos, deelde hun ervaringen en tips om als ondernemer, beginnend of ervaren, succesvol te worden. Een van de aanwezige studenten vatte zijn ervaring samen: ‘’Ik vond het echt mooi om te horen wat ondernemen voor deze ondernemers betekend en hoe zij begonnen zijn. En hoeveel creativiteit er nodig is om altijd te blijven mee ontwikkelen met de wensen van je klanten.’’
Een van de uitdagingen die tijdens de LABclub in september bij veel studentbestuurders naar voren kwam, was de vraag hoe contact te houden met een achterban tijdens een corona-crisis. Communicatie-experts Monique Winkelman (Rabobank Rijk van Nijmegen) en Martijn de Haas (RvN@) boden in hun break-out-sessie oplossingen voor deze vragen. Studenten konden hun specifieke vragen stellen en kregen suggesties waarmee zij direct aan de slag konden. De belangrijkste tips: houd online berichten kort, onderhoud je website en neem actief contact op met je achterban in deze gekke tijd!
Natuurlijk deelde we resultaten en successen met elkaar. Zo zet Studievereniging Synergy grote stappen in de verduurzaming van hun vereniging in samenwerking met de Circulaire Kickstart. De samenwerking tussen RvN@ en de opleiding HAN Bedrijfskunde, met elkaar in contact door SV Nexus, zorgt er voor dat in april 2021 100 studenten een bezoek aan een lokale MKB’er. Start Enactus Nijmegen in maart met de verkoop van de Boerenbox, ontwikkeld in samenwerking met Oregional en RvN@. Haalde de winnaars van de Student Business Award QR-fit de afgelopen weken meermaals de landelijke media en zit er nog meer aan te komen! En gaan de filosofen van F.C. Sophia samenwerken met de artsen in opleiding van Student & Leefstijl aan een ethisch vraagstuk over leefstijladvies door artsen. En Coen Vulders zette afgelopen halfjaar zijn nieuwe initiatief Open Boek Nijmegen waarmee hij direct de universiteitsmedia wist te halen.
Rabobank Rijk van Nijmegen heeft samen met RvN@LAB het Verrijk je Studieprogramma ingericht. Met hun bijdrage aan de evenementen en projecten van RvN@LAB geeft Rabobank invulling aan hun ambitie om studenten te ondersteunen in hun voorbereiding op de toekomst. In meer opzichten dan alleen op financieel gebied. Door kennis en expertise uit het netwerk van Rabobank te verbinden aan studenten laten zij niet alleen de professionele netwerken van de studenten groeien, maar investeren zij in de innovatiekracht van het Rijk van Nijmegen.