Inmiddels is de LABtrain flink op stoom gekomen. Vier donderdagen presenteerden stagiair(e)s uit het Rijk van Nijmegen zichzelf en kwamen de ‘stagegevers’ aan het woord. Jasper Jansen gaf een mini-college over Giesbers Ontwikkelen en Bouwen, David Huver over NeDTax, Monique Winkelman over de Rabobank Rijk van Nijmegen, Judith Laarhoven en Marieke Bos over de gemeente Heumen, Kristie Lamers over RvN@ en Sander Veltmaat over ZEBRA.
Er nemen dit keer twaalf stagiaires en een young professional deel. Zeer verschillend en zeer multidisciplinair. Van Communicatiewetenschap tot Juridisch Administratief medewerker, van Besturen van Veiligheid tot GPM (Geografie, Planologie en Milieukunde, van Accountancy tot Bouwkunde, van Juridisch medewerker tot Bos- en Natuurbeheer. Allemaal zeer talentvol, allemaal op hun eigen manier heel ambitieus. Bijna allemaal ook last van het feit dat ze niet op hun werkplek mogen komen. Daarmee mist hun stage de essentiële (ook toevallige) omgang met collega’s.
Ook de LABtrain verloopt digitaal. Maar er is wel interactie. De studente Juridisch Administratief medewerker (ROC) vroeg de young professional, die via de HAN Juridisch Medewerker werd, of de opleiding ook iets voor haar zou zijn. Of de studente GPM, die Jasper Jansen van Giesbers doorvroeg over duurzame watersystemen in bouwprojecten. Kristie Lamers ging in gesprek over wat innovatie kan brengen, ook als een experiment mislukt. Monique Winkelman ontkwam niet aan kritische vragen over het bankwezen. David Huver liet zien hoe een bedrijf kan groeien als je jouw meer algemene (juridische) kennis weet te specialiseren. Judith Laarhoven ging met de stagiair van de gemeente Nijmegen in gesprek over de voor- en nadelen van het werken bij een kleinere gemeente. Maar liefst drie studenten studeren GPM binnen een eigen specialisme. Sander Veltmaat voegde daar vanuit zijn bedrijf nog een aspect aan toe: het menselijke, zoals hij dat ooit bij Sociale Geografie leerde. De onderlinge gesprekken gaan onder meer over ambities, maar ook over de (opmerkelijk verschillende) stagebeloningen.
Er volgen nog meer presentaties en mini-colleges. De stagiaires krijgen trainingen en zij gaan aan het werk met een opdracht: waar ligt de grootste kans voor de onderneming/organisatie waar je stage loopt? Vervolgens ‘hacken’ de studenten gezamenlijk de kans en geven zij advies hoe de onderneming of de organisatie daarmee vanuit hun jonge, multidisciplinaire blik en kennis het beste aan het werk te gaan. Innovatie door talent!