Innovatie is essentieel voor het verbeteren van het imago van vrijwilligerswerk, voor het realiseren van evenwicht tussen vraag en aanbod en de ondersteuning daarbij.
Velen onder ons hebben een bepaald beeld over het vrijwilligerswerk en over de mensen die dit doen. Het imago is daarbij nog altijd niet “hip, trendy of sexy”. Voor mensen die niet met vrijwilligerswerk in aanraking komen verandert dit beeld niet en blijft vrijwilligerswerk ver van hun af staan. Ondanks het enorme aantal Nijmegenaren dat vrijwilligerswerk doet (55%) zijn er nog altijd organisaties en potentiële vrijwilligers die elkaar niet vinden.
Vrijwilligerswerk biedt veel kansen
Het verbreedt niet alleen je horizon, maar geeft je ook inspiratie en voldoening, leidt het tot sociale contacten en last but not least: het vergroot je kansen op de arbeidsmarkt.
Andersom leveren vrijwilligers een waardevolle bijdrage aan onze Nijmeegse samenleving. Sterker nog: we kunnen niet zonder hen. Denk alleen maar aan de zorg, het onderwijs, cultuur, natuur, sport en recreatie waar we vele vrijwilligers aantreffen.
Evenwicht
Voor het realiseren van evenwicht tussen vraag en aanbod is innovatie van het vrijwilligerswerk en de ondersteuning daarbij, essentieel. Wij willen daarom in Nijmegen en omgeving het vrijwilligerswerk innoveren. We willen het imago verbeteren, vrijwilligers en het vrijwilligerswerk “dichterbij brengen” voor mensen die er “geen weet van hebben” en er voor zorgen dat vraag en aanbod beter op elkaar gaan aansluiten voor situaties waar dat structureel nog niet het geval is.
Daarmee willen we ook met het vrijwilligerswerk meebouwen aan een krachtige en vitale gemeenschap en de versterking van de sociale en economische ontwikkeling in de regio.
Eerste fase
Kort gezegd is onze ambitie door middel van innovatie het:
- realiseren van imagoverbetering van het vrijwilligerswerk
- mogelijk maken van de instroom van nieuwe doelgroepen die te ver van het huidige vrijwilligerswerk af staan.
De eerste actie daarbij is het schetsen van een beeld over het vrijwilligerswerk in de toekomst. Wat er dan in de fysieke wereld veranderd zou zijn en welke innovatie daarbij nodig is.
3 april 2018 workshop – start van het project
In de kick off bijeenkomst van 3 april 2018, die samen met het RvN@ is georganiseerd, zijn eerste gedachten en voorstellen geformuleerd om tot nieuwe werkwijzen te komen. Dit resulteerde via twee subgroepen in twee concrete ideeën:
- Werven van vrijwilligers op de plek waar te zijn via een guerrilla team
- Het ontwerpen van een “hip zusje van de Vrijwilligerscentrale”
Tussen april en juni 2018 Aanscherpen doelstellingen en vernieuwing website VWC
Doelstellingen en focus scherper geformuleerd
In deze periode hebben we in diverse de gesprekken besloten het “Hippe zusje van de vrijwilligerscentrale” te gebruiken als vehikel om te experimenteren met nieuwe vormen van werving. De positieve resultaten van de experimenten zien we als een nieuwe loot aan de stam van de VWC, zo mogelijk in de regio*, waardoor borging in de toekomst mogelijk wordt. De focus is gericht op het werven van jongeren.
Vernieuwing website VWC
Via een aantal sessies (o.a. tijdens een Durf te vragen/Op de stip) is met jonge mensen ( o.a. via RvN@LAB) gewerkt aan een nieuw ontwerp van de website van de Vrijwilligerscentrales en steunpunten die hier in de regio met elkaar samenwerken. Doelstelling is dat het een website wordt die meer is toegesneden op de vraag van de bezoekers. Begin 2019 zal de website worden gelanceerd.
Tussen juni en oktober 2018 Opstellen business canvasmodel en keuze experimentele lijnen
De doelstellingen hebben we omgezet in een business canvasmodel, waarin we aangeven hebben te willen gaan experimenteren met verschillende nieuwe soorten van werving voor en door jongeren en dat te doen via de volgende vijf lijnen:
- real time aanpak
- inzet van social media
- gebruik maken van tv
- gebruik maken van de kennis van gedragswetenschappers (nudging)
- narrow casting bij ondernemers
Met deze experimenten focussen we op:
- het verbeteren van het imago van het vrijwilligerswerk in het algemeen.
- het “dichterbij brengen” van het vrijwilligerswerk voor jongeren die er “geen weet van hebben”, het imago van het vrijwilligerswerk maakt dat dit hen niet aanspreekt of jongeren waarvoor de drempel voor het gaan doen van vrijwilligerswerk te hoog is het bereiken van jongeren die op zoek zijn naar meer zingeving en die door middel betekenisvolle activiteiten een bijdrage willen leveren aan de samenleving.
- Inzet van de mogelijkheden van het onderwijs en bedrijfsleven hierbij.
Februari 2019: Groen licht van RvN@ voor het project
Het bestuur van RvN@ heeft vooralsnog ingestemd met het business canvasmodel. Samen met het RvN@LAB zijn gesprekken gevoerd over de vorming en inzet van een LABteam.
11 maart 2019: Presentatie van het project bij de Raad van Advies
In een bijeenkomst samen van de Raad van Advies samen met de aanjagers van de projecten van RvN@ presenteerden we het project. Van een tweetal studenten ontvingen we behartenswaardige feedback die onze focus verscherpte.
5 april Hackaton – geboorte van het hippe zusje van de Vrijwilligerscentrale
Op 5 april sloten tien jonge mensen – studenten ROC, HAN en Radboud Universiteit en starters – zich op in de Vrijwilligerscentrale. Tijdens een LABhack van RvN@LAB gingen zij op zoek naar kansen voor de Vrijwlligerscentrale.
Moet dan de Vrijwilligerscentrale helemaal veranderen? Misschien ooit, maar durf te beginnen met een experiment met en voor jonge mensen. De deelnemers van de LABhack bleven niet steken in praten over, maar gingen meteen over tot actie. Zij formeerden ter plekke een LABteam, dat zich bezighoudt met drie kernopdrachten:
- Bouw een eigen jongeren community naast, maar ook in de Vrijwilligerscentrale
- Gebruik daarvoor LinkedIn voor informatie en Instagram – met persoonlijke ervaringsfilmpjes – voor inspiratie en werving
- Vertaal ervaringen van de Vrijwilligerscentrale waar het gaat om het trainen & coachen van jonge mensen en het bemiddelen in het vinden van passende arbeid in concrete tools en uiteindelijk in producten
23 april – Bijeenkomst met de Bedrijfskundewinkel
In een inspirerende bijeenkomst bij Start Up spraken we met zo’n 25 studenten van de faculteit van Bedrijfskunde over de vraag hoe het vrijwilligerswerk aantrekkelijk gemaakt kan worden voor jongeren. Maak vooral gebruik van social media, waaronder Linked Inn en Instagram was een van de adviezen, waarbij het vooral moet gaan hoe aantrekkelijk ervaring met het vrijwilligerswerk kan zijn. Zowel voor je persoonlijke ontwikkeling als wel om van betekenis te zijn voor een organisatie of instelling.
Met de opbrengsten van de bijeenkomsten van 5 en 24 april gaat het LABteam in de komende weken aan de slag.
Samenwerking met andere projecten
Starts4Communities
We werken nauw samen met Starters4Communities: een organisatie die werkt aan een bottom-up-sociaal ondernemende samenleving. Sociaal ondernemen betekent dat je actie onderneemt om bij te dragen aan het realiseren van een maatschappelijk doel. Samen met de Starters4Communities gaan we een verdienmodel ontwikkelen dat financiële duurzaamheid nastreeft, onafhankelijk van subsidies. Donderdag 25 april is de kick-off van dit project.
Masteronderzoek
We willen graag weten wat de motieven zijn van jongeren die op afstand staan van de arbeidsmarkt om wel of niet vrijwilligerswerk te verrichten. Deze onderzoeksvraag hebben we neergelegd bij een van de studenten, verbonden aan het LABteam. De uitkomsten verwachten we eind juni.