Wat is refuse?
Refuse is de hoogste stap van de 10 R’en van circulariteit en tevens de moeilijkste. Onze levens zitten vol met dingen die we niet nodig hebben en al deze producten hebben een impact op onze wereld en het milieu. Refuse gaat over het nadenken of producten überhaupt geproduceerd moet worden. Hierbij ligt er zowel een verantwoordelijkheid bij de consument als de producent. Een producent probeert een consument te voorzien van een bepaalde behoefte. Wanneer consumenten voorkeur hebben voor circulaire producten, zullen producenten dus geprikkeld worden consumenten te voorzien in deze behoeftes. Dit houdt in dat ‘nee’ zeggen tegen producten, zoals tassen, rietjes, bestek, bekers, maar ook andere niet noodzakelijke producten bedrijven aanspoort om zich aan te passen.
Waarom is het belangrijk?
Elk jaar berekent het Global Footprint Network Earth Overshoot Day de dag van het jaar waarop we alle hulpbronnen hebben opgebruikt die de aarde van nature in één jaar kan leveren. In 2019 was deze dag 29 juli, de vroegste die het ooit is geweest. Dit betekent dat we ieder jaar meer natuurlijke hulpbronnen verbruiken dan onze aarde kan produceren en dat dit in een razendsnel tempo toeneemt.
Jaarlijks wordt naar schatting 275 miljoen ton plastic geproduceerd, hiervan belandt circa 10 miljoen ton van dit plastic in de oceanen. Slechts 9 procent van het wereldwijd geproduceerde plastic wordt ooit gerecycled, een aantal dat waarschijnlijk gedaald is sinds China in 2017 stopte met het accepteren van onze recyclebare materialen. Geschat wordt dat de oceanen tegen 2050 meer plastic dan vis kunnen bevatten.
Wat kan je zelf doen?
Zelfs een simpele handeling, zoals het weigeren van een wegwerp koffiekopje ten gunste van uw herbruikbare beker, kan in de loop van de tijd een aanzienlijk verschil maken. Wereldwijd gebruiken we jaarlijks 16 miljard wegwerp koffiebekers en deze zijn vrijwel niet te recyclen of hergebruiken. Het gebruiken van een herbruikbare beker kan dus al een positieve impact hebben op onze wereld!
Als je dingen moet kopen, probeer dit dat zorgvuldig en bewust te doen. Kijk bijvoorbeeld eerst naar producten die gemaakt zijn om lang mee te gaan of producten die verpakt zijn in minder of geen plastic, dit vermindert je ecologische voetafdruk.