Hoe haal je ouderen uit hun isolement? Dat is de vraag die ondernemer Ronny Hendrikx van weMaron zichzelf stelde toen hij chatbot Bob de Bot bedacht. Samen met RvN@ ontwikkelt hij een ‘persoonlijke assistent op zakformaat’, die in gewone mensentaal het gesprek aangaat met de kwetsbare groepen in de samenleving.
Bob de Bot wordt al ingezet voor zo’n 500 ouderen. In opdracht van het RvN@project Kenniscentrum Prettig Thuis is een LABteam aan de slag met de app Bob de Bot. Het LABteam – mede begeleid door HANsmartdocent Witek ten Hove – richt zich zowel op taal als technologie. Welke woordenschat gaat Bob de Bot gebruiken om goed met de doelgroep te kunnen communiceren en hoe kan hij steeds ‘smarter’ worden in het begrijpen van de communicatie met de gebruiker?
Twee jonge talenten van de Tilburg Universiteit zijn op dit moment al aangehaakt bij het project om Bob de Bot slimmer te maken. Daarnaast is contact gelegd met promovendi van het Donderscentrum van de Radboud Universiteit. Uiteindelijk zal Bob de Bot proactief zijn in de communicatie en een waardevol gesprek kunnen voeren met ouderen.
LABteam Health & Smart is op zoek naar een veelzijdige co-creatie met jonge talenten van uiteenlopende vakgebieden, verspreid over alle opleidingsniveaus. Doe jij een opleiding in de gezondheidszorg, onderwijs, sociale wetenschappen of ben jij een dokter, psycholoog of linguïst in spé? Meld je dan aan!
Dat deze Bob toekomst heeft, bewees hij door een stimuleringsprijs van de Provincie Gelderland t.w.v. €50.000 te winnen in de challenge ‘Gelderland daagt je uit!’ Met deze financiële injectie kan ontwikkelaar weMaron de app heel snel verder uitbouwen. Bob de Bot wordt deze zomer nog gelanceerd voor het grote publiek.