Deelnemers zijn druk met elkaar in gesprek en lopen van ruimte naar ruimte om maar niets te hoeven missen. Hoewel ze de uitkomst van hun inspanningen niet helemaal kunnen voorspellen, werken de aanwezige MKB ondernemers, studenten en vertegenwoordigers van het onderwijs en overheden het belang van het samen aan innovatiekracht in het Rijk van Nijmegen.
Omstreeks 15.00 uur is de grote zaal van De Lindenberg met zo’n 320 deelnemers gevuld en start de plenaire opening van het vijfde RvN@Meeting of Minds Festival. In het welkomstwoord vertelt RvN@ directeur Kristie Lamers over de aangescherpte koers van de beweging: het vergroten van de innovatiekracht van het MKB door netwerken te verbinden en studenten met het MKB te laten werken aan productinnovaties. Daarna stappen diverse MKB ondernemers op het podium om over hun link met RvN@ en innovatiekracht te vertellen. Waaronder ook Marijntje van Benthum, eigenaar van het Nijmeegse Van Eigen Deeg dat via een grote landelijke supermarktketen de lekkerste koekjes in 100% composteerbare verpakkingen verkoopt. Zij vertelt hoe ze via de ondernemers van fotoboekbedrijf Resnap met RvN@ in contact kwam, de RvN@LABclub bezocht en daar Patrick Jansen van de Circulaire Kickstart sprak. Hij had met zijn team een circulaire businesscase voor brouwerij Oersoep ontwikkeld en vertelde haar over één van hun restproducten. Van Eigen Deeg en Oersoep starten volgende week de eerste baktesten met koekjes en bierbostel.
Met ‘Dank voor de aandacht en dan gaat het Meeting of Minds Festival nu echt van start’ sloot RvN@directeur Kristie Lamers het plenaire deel af. Zonder verdere instructie verspreidde de nieuwsgierige deelnemers zich over de verschillende parken, lezingen, workshops, netwerkbijeenkomsten en waarmaakstraat en knoopten onderlinge gesprekken aan. Er was dan ook genoeg te doen.
Het zijn niet zozeer de gave producten of de techniek erachter, maar vooral de manier waarop het Rijk van Nijmegen innoveert, dat de deelnemers interesseert. Hoe ben je op het idee gekomen? Hoe kreeg je partners en financiers mee in je idee? Zullen we eens een kop koffie drinken? De kennis, verbinding en inspiratie werd in een breed aanbod gevonden. Van duurzame tassen tot een diagnostic toilet, van zorgzame stad tot een chatbot voor ouderen, en in een heuse wereldprimeur: de allereerste op waterstof gebakken pannenkoeken!
De studenten en studieverenigingen presenteerden zich en versterkten er netwerken door het contact met MKB ondernemers te zoeken. Bijvoorbeeld met de cross-over roulette. Twee balletjes koppelde verschillende werkgebieden aan elkaar en de tafelgasten werden door studenten van het LAB uitgedaagd om in een paar minuten vernieuwende ideeën op het snijvlak te bedenken. Radboud Universiteit studente en tevens directeur Student Business Awards, Yasmin van den Anker, raakte tijdens de prijspromotie in gesprek met Dick Bos van StartUp Nijmegen. Enthousiast wisselden ze ideeën uit en besloten direct tot een samenwerking over te gaan die de competitie naar een nog hoger niveau kan tillen.
Het vaste onderdeel op alle Meeting of Minds biedt studenten met ideeën, startups en jonge bedrijven direct toegang tot expertise uit het MKB, diverse organisaties, overheden en het onderwijs. Een groep ondernemende ergotherapiestudenten van de HAN, die pas een week eerder in de collegezaal over het bestaan van RvN@ leerden, grepen direct hun kans. Ze ontwikkelen een handschoen die je over hand- en polsbraces kan dragen. Dat er een marktbehoefte is, ontdekten ze in de praktijk. Van de experts wilden ze weten hoe je zoiets in de markt zet. Welk businessmodel werkt en hoe communiceer je erover? Misschien nog opvallender waren de experts die in de rij stonden om de student van hulp te voorzien.
Innovaties ontstaan daar waar mensen elkaar op gezamenlijke thema’s en ambities ontmoeten. In netwerkbijeenkomsten op de RvN@focusthema’s Circulair Ondernemen, Health & Food en Smart & IT werden de eerste stappen voor een gezamenlijke onderneemagenda geïnventariseerd. Geen focus op directe oplossingen, maar gewoon verkennen wat er speelt, wie wat doet en wat de deelnemers zouden willen oppakken. Voorbeelden van wat er al is en wat er staat te gebeuren passeerden de revue. Hoewel de bijeenkomsten grote verschillen kenden, deelden ze één algemene mening: er zijn veel initiatieven in de regio, maar vaak kennen ze elkaar niet of werken ze niet samen. Dat kan en moet beter. Hoe? Dat weet niemand exact, maar het is een ambitie waar ze binnen RvN@ mee aan de slag gaan.
De grote diversiteit aan lezingen en workshops over de verschillende aspecten van innovatie werden intensief bezocht. Iets samen doen zonder de exacte te weten wat eruit gaat komen. In de workshop ‘het belang van persoonlijke ontwikkeling bij innovatie’ van RvN@LABpartner Bildung Nijmegen verbaasden de deelnemers zichzelf met creaties van klei. ‘Twijfelen of je ook maar iets van het goedje kan maken en vervolgens door samenwerking en inspiratie de mooiste dingen op tafel zetten.’
Op de afsluitende netwerkborrel praten de deelnemers nog even na. Een festivalmiddag met een betrokken bedrijfsleven, onderwijs en overheid die willen samenwerken om een sterker Rijk van Nijmegen te creëren. Om zichzelf te ontwikkelen en aan de snel veranderende wereld aan te kunnen passen. Met ideeën experimenteren op de cross-overs zonder vooraf precies te weten waar het toe leidt. De daarvoor benodigde lef en innovatiekracht was overal op het RvN@Meeting of Minds festival aanwezig en is er verder versterkt.
Het Multimediateam Pluryn maakte deze gave aftermovie: