House of Thol uit de gemeente Heumen is de winnaar van de Ondernemerspitches regio Rijk van Nijmegen 2021 met hun schalen die helpen fruit en groente beter te bewaren en voedselverspilling tegen te gaan. Dit idee werd vrijdagmiddag 10 december uit vijftien pitches als het meest innovatieve en schaalbare idee met impact in de regio uitgeroepen.
De Ondernemerspitches is een initiatief van RvN@ en verschillende gemeenten en organisaties in het Rijk van Nijmegen. Met de pitchwedstrijd willen ze ondernemerschap in de regio een podium geven en stimuleren. Na een voorselectie uit de vele aanmeldingen bleven er uiteindelijk vijftien goede ideeën voor de live finale over. Zij mochten vrijdagmiddag 10 december hun innovatie live in De Lindenberg Nijmegen voor een deskundige jury uit het bedrijfsleven, overheid en onderwijs pitchen. De ideeën werden beoordeeld op toepasbaarheid, de mate van vernieuwing, schaalbaarheid, economische en maatschappelijke impact.
House of Thol werd met zijn terracottaschalen in de Poma/Olera serie door de jury unaniem aangewezen als de winnaar van de Ondernemerspitches 2021. Juryvoorzitter Monique Esselbrugge, wethouder Economische Zaken gemeente Nijmegen, zegt over de winnaar: “De Poma/Olera producten zijn een oplossing voor een herkenbaar probleem. Ik kan me helemaal verbeelden hoe dit nu in mijn eigen huiskamer op tafel aan de gang is. daar is nu een oplossing voor. Het mooie is de wetenschappelijke onderbouwing en dat die kennis door de ondernemer ook gedeeld wordt.’
De winnaar ontving een geldbedrag van 3000 euro en ondersteuning bij de verder uitrol van de innovatie. De tweede prijs ging naar ‘Rijk van Nijmegen Culinair’, een restaurantbon die goed is voor de koper, maar ook voor de horeca én een maatschappelijk doel dient. De derde prijs was voor XR4Industry uit de gemeente Druten dat laagdrempelig en betaalbare een digitale kopie van een product, machine of zelfs een heel productieproces levert waarmee een bedrijf testen kan uitvoeren.
Kijk hier de finale van de Ondernemerspitches Rijk van Nijmegen 2022 terug.
De finale, die voor publiek alleen via een livestream te volgen was, bestond uit een brede verzameling van producten en diensten uit regio; van een loodgietersoplossing tot een huurplatform en een Wijchense bezorgdienst. De ondernemers varieerden van beginnende ondernemers in de planfase, tot gevestigde ondernemers die, alleen of samen met andere ondernemers, een volgende stap willen zetten. Kristie Lamers, directeur van het regionale innovatie ecosysteem RvN@, zegt over de prijs: “Deze finale laat wel weer zien dat de regio veel creatieve en slimme ondernemers rijk is. Deze wedstrijd biedt hen een regionaal podium waarvan ze kunnen profiteren en vervolgens ook andere ondernemers mee inspireren. Alle finalisten zijn binnenkort duidelijk zichtbaar op de website van RvN@ en we gaan in de toekomst nog vast veel van ze horen en zien.”
House of Thol wil de komende tijd hun productlijn verder uitbreiden met nog meer producten die helpen voedselverspilling tegen te gaan. Daarnaast zijn de ondernemers Thomas Linssen en Jana Flohr een boek aan het schrijven over de wetenschap achter hun product. Door hun kennis te delen willen ze voedselverspilling nog verder tegen gaan. Jana Flohr: “Als we er door het delen van onze kennis voor kunnen zorgen dat Nijmegenaren iedere maand een banaan en paprika minder weggooien (samen zo’n 500 gram), dan scheelt dat op jaarbasis over de hele stad meer dan 1 miljoen kilo afvalverspilling.”
Wethouder Economische zaken, Maarten Schoenaker, uit gemeente Heumen spreekt trots: In Heumen zijn wij er trots op dit jaar twee ondernemers te hebben die zijn geselecteerd met een heel verschillende achtergrond: één met een idee vanuit het ontwerp en één vanuit de praktijk. En het is natuurlijk prachtig dat House of Thol heeft gewonnen of in de prijzen is gevallen De Ondernemerspitches laten zien hoe rijk het Rijk van Nijmegen is aan innovatief ondernemerschap”
Rijk van Nijmegen Culinair is een restaurantcadeaubon die besteed kan worden bij 50 horecazaken in de regio (rijkvannijmegenculinair.nl/restaurants). Daarbij gaat er een deel van iedere bon naar lokale goede doelen (Ronald McDonald Huis, Stichting Kinderdroomwens, Stichting Mijn Liefste Wens, Quiet Nijmegen). Het concept heeft als doel de regio te verbinden en is zo ontwikkeld dat alle betrokken partijen er beter van worden.
Initiatiefnemer Mendel Jansen:
“Toen in maart 2020 de horeca op slot ging kwam ik plotseling thuis te zitten omdat mijn huidige bedrijf afhankelijk was van horeca. Een week later heb ik een concept bedacht waarmee ik de horeca en de zorg kon helpen. De constructie was simpel; een restaurantcadeaubon waarvan een deel naar een lokaal goed doel ging. Het werd een gigantisch succes!”
XR4industry maakt, met behulp van virtual reality techniek, digital twins: een digitale kopie van een product, machine of zelfs een
heel productieproces. Grote machines van bedrijven kunnen dan in deze virtuele omgeving worden gezet en zo getest, gedemonstreerd en verbeterd worden.
”Momenteel worden de Digital Twins vooral gebruikt door grote multinationals zoals Philips en ASML. Zij ontwikkelen deze Digital Twins zelf, op basis van software van derden, en dat vereist vaak meerdere HBO/universitair opgeleide programmeurs. Daarnaast zijn er aan deze software doorgaans hoge licentiekosten verbonden. Wij richten ons vooral op het MKB omdat wij zien dat daar de vraag naar dit soort technieken minstens net zo groot is.” aldus Sjoerd Meeuwesen van XR4industry.
Wethouder Economische zaken van Gemeente Druten, Willy Brink: “Prachtig om in de pitches te zien dat onze regio barst van innovatieve, vernieuwende startende ondernemers! Laat dit een voorbeeld zijn voor al die ondernemers in spe die nog twijfelen of ze het ondernemerschap wel aandurven. En natuurlijk leuk dat ook een Drutense deelnemer tot de winnaars is doorgedrongen !”
De Ondernemerpitches is een initiatief van RvN@, de gemeenten Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen en Wijchen en Rabobank Rijk van Nijmegen. In nauwe samenwerking met Start Up Nijmegen, Mercator Launch en het Centrum voor Ondernemerschap van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen en Wijchen. Het jurypanel dat de businessideeën beoordeelde bestaat uit Monique Esselbrugge (Wethouder Economische Zaken gemeente Nijmegen), Joep Burghouts (ondernemer en bestuursvoorzitter RvN@), Monique Delsink (ondernemer en lid Raad van Toezicht StartUp Nijmegen), Einte Visser (Coach Ondernemerschap HAN Centrum voor Ondernemerschap) en Robin van Heeswijk (Accountmanager MKB bij Rabobank).
Foto: Chrisje Staal