Door: Manon Derks
op 10 juni vondt de eerste online LABhack plaats. Studenten gingen aan de hackte het Verrijk je Studieprogramma van Rabobank Rijk van Nijmegen en RvN@LAB. Als hoofdsponsor van de studentenintro wil Rabobank studenten helpen het meeste uit hun studie te halen. Daarom hebben zij vorig jaar, in samenwerking met RvN@LAB, het Verrijk je studie-programma opgezet. De brainstorm werd georganiseerd om samen met de studenten naar de inhoud van dit programma voor het aankomende jaar te kijken.
Naast de studenten waren Han Rouwenhorst en Tijke Eijkemans van RvN@ aanwezig. Vanuit de Rabobank sloten Desirée Verhoeven, Sander de Bruin, Monique Winkelman, Rogier Kersten, Caroline Uijlenbroek en Manon Derks aan. De onderwerpen die tijdens de sessie aan bod kwamen waren:
– De redenen achter de keuze voor een bepaalde bank
– De beste manier om studenten te benaderen en/of aan onze bank te binden.
Braindrain
De brainstorm begon met een zogenaamde ‘braindrain’. Hierbij wordt er door een persoon een vraag gesteld, waarna iedereen zo veel mogelijk dingen opnoemt die hij/zij bij het onderwerp vinden passen.
‘Wat zijn redenen voor (ouderejaars)studenten om voor een bank te kiezen?’ was de eerste vraag. De studenten hadden hier interessante antwoorden op. Enkele aspecten die vaak terugkwamen waren bijvoorbeeld duurzaamheid en de extra dingen die een bank doet bovenop de normale dienstverlening. De conclusie die getrokken kan worden uit de braindrain is dat studenten graag veel informatie willen hebben over een bank, voordat ze een rekening openen. Voor hen is het bijvoorbeeld belangrijk om te weten hoe duurzaam een bank is en waar de bank in investeert. Daarnaast kan een bank zich onderscheiden door meer te doen (voor studenten) dan alleen het regelen van bankzaken.
Funnelfase
Na de braindrain werden er specifieke vragen gesteld gebaseerd op de getrokken conclusies. Hieronder is een overzicht te vinden van de gestelde vragen en de antwoorden van de studenten.
Vraag 1 – Hoe kan een bank jou bereiken?
– Bedrijvenmarkt – Social Media
– Rabobank Ambassadors – Via de universiteit/hogeschool
Vraag 2 – Wat is de doelgroep/ welke studenten hebben een maatschappelijke interesse?
Op alle studies zitten studenten met maatschappelijke interesses. Daarom is het belangrijk om alle studenten te benaderen. De manier waarop studenten het beste benaderd worden dient aangepast te worden aan de studie. Daarnaast hebben de studenten behoefte aan een persoonlijke benadering, omdat dit hun interesse vergroot.
Vraag 3 – Op welke momenten kun je studenten benaderen als bank?
Voor de meeste studenten is het beste moment aan het eind van de studie. In de laatste jaren van de studie worden studenten serieuzer en gaan ze meer nadenken over onderwerpen zoals de toekomst, het aflossen van de studieschuld en/of het afsluiten van een hypotheek. De studenten gaven aan dat het in deze studiefase lastiger is om studenten bij elkaar te krijgen voor bijvoorbeeld een voorlichtingssessie. Een ander optie is het benaderen van studenten wanneer ze op zoek zijn naar een stage of wanneer ze actief zijn bij hun studievereniging, bijv. als penningmeester.
Conclusie
De brainstormsessie heeft voor inzicht gezorgd in wanneer en op welke manier studenten effectief benaderd kunnen worden. Daarnaast is het duidelijk geworden welke aspecten van een bank gewaardeerd worden door de studenten, zoals duurzaamheid en transparantie over waar een bank in investeert. Verder gaven de studenten aan dat het aanbieden van meer dan alleen het regelen van bankzaken uiteindelijk de doorslag kan geven bij de keuze voor een bepaalde bank. Het organiseren van een studentenprogramma zoals ‘Verrijk je studie’ wordt dus, volgens het panel, gewaardeerd door studenten.
Binnenkort zal er opnieuw contact gezocht worden met de studenten voor een nieuwe brainstormsessie. In de tussentijd gaan wij verder met de invulling en aanscherping van ons studentenprogramma. We houden jullie op de hoogte!