RvN@ verlegt de focus naar het versterken van de economische ontwikkeling van de regio door innovatiekracht van het MKB te vergroten waarbij de aansluiting met het brede onderwijs wordt versterkt voor het verbinden en ontwikkelen van talent. Nieuwe (maatschappelijke) vraagstukken
van het MKB worden met kennis van studenten cq talenten uit de regio opgepakt. Het kan gaan over afvalstromen omzetten in nieuwe grondstoffen in een bedrijf of keten, over reduceren van voedselverspilling in de zorg, over samenwerking tussen bedrijven in de voedselketen, over nieuwe data technologie toepassen op bedrijventerreinen of verduurzamen van een wijk door samenwerkende bouwbedrijven. De ambitie van RvN@ voor de periode 2020-2025 borduurt voort op de ingezette koers waarbij de focus is aangescherpt naar innovatie en economische groei in de regio.
Het samenwerkingsverband is in 2016 opgezet door de 7 gemeenten en 2 Rabobanken in het Rijk van Nijmegen en geformaliseerd in een stichting. Het programmabureau is het uitvoerende orgaan en een programmadirecteur heeft de dagelijkse leiding. Het bestuur is het beleidsbepalende orgaan en
is belast met het besturen van de stichting. De raad van advies adviseert het bestuur met als doel richting en prioritering op de inzet van RvN@ te geven. Daarnaast versterkt en verbreedt de raad van advies het netwerk en de zichtbaarheid van RvN@ en biedt extra kennis en expertise.
Het bestuur bestaat uit minimaal drie en maximaal zeven bestuursleden. Bij volledige invulling bestaat het bestuur uit: vier vertegenwoordigers van de founding partners (de 7 gemeenten in het Rijk van Nijmegen en de 2 lokale Rabobanken), een ondernemer, een bestuurder van een
kennisinstelling en een onafhankelijk bestuursvoorzitter.
RVN@ is op zoek naar een onafhankelijk bestuursvoorzitter met een sterk regionale binding en betrokkenheid, die een MKB-netwerk inbrengt en deze weet te koppelen aan de RVN@ beweging om de nieuwe koers met verve tot stand te brengen. De bestuursvoorzitter is samen met de programmadirecteur het boegbeeld van RVN@.
De bestuursvoorzitter leidt de vergaderingen van het bestuur (tenminste vier maal per jaar) en stelt in overleg met de programmadirecteur en met ondersteuning van de ambtelijk secretaris de agenda op en ziet er op toe dat de bestuursleden tijdig de juiste informatie ontvangen. Hij/zij zorgt voor een goed samenspel tussen de bestuursleden. De bestuursvoorzitter is sparringpartner van de programmadirecteur. Samen met het bestuurslid dat
belast is met personeelszaken overlegt de voorzitter 6-wekelijks met de programmadirecteur. Waar nodig treedt de voorzitter op als woordvoerder van het bestuur van RvN@. Net als de overige bestuursleden en de leden van de raad van advies vervult de voorzitter een belangrijke netwerkrol ten behoeve van de doelen van RvN@ en bewaak je de kansen en risico’s die hieraan verbonden zijn. Tevens treedt de voorzitter, in samenspraak met de directeur, op als boegbeeld van de RVN@ beweging.
De functie is net als de overige bestuursfuncties onbezoldigd en zal ongeveer 10 uur per maand aan tijd vragen.
Naast genoemde taken is het van belang dat de voorzitter:
RvN@ heeft een bijzonder groot en divers netwerk in de regio Rijk van Nijmegen met zeer betrokken
mensen die gedreven zijn om van Rijk van Nijmegen – vroeger de speeltuin van de keizers – een
krachtige regio te maken. Het netwerk strekt zich uit van vele MBK bedrijven, de zeven aangesloten
gemeentes tot het MBO, HBO en WO in Nijmegen.
Geïnteresseerd? We zien uit naar uw cv en motivatiebrief. U kunt deze richten aan Anneke Slofstra, ambtelijk secretaris van RvN@ via anneke.slofstra@rabobank.nl. Voor meer informatie over deze functie kunt u contact opnemen met een van de bestuursleden via de ambtelijk secretaris. Daarnaast kunnen belangstellenden zich oriënteren via het meerjarenplan 2020-2025 dat is op te vragen bij de ambtelijk secretaris.
De sluitingsdatum is 1 december 2019.