Anne, een ambitieuze en getalenteerde dame, is voorstander van eigen regie. In een wereld met veel keuzes, kun je ook veel zelf bepalen. Deze studente Economie en Bedrijfseconomie rondt haar studie af in Rotterdam met de master Urban, Port and Transport Economics. We gaan even terug naar haar vierde studiejaar, een tussenjaar waarin ze deelnam aan de LABtrain. Ze koos ervoor om op eigen initiatief praktijkervaring op te doen, in de vorm van een stage.
Hoe heb je dat gefikst?
Het is niet heel gebruikelijk om stage te lopen op de universiteit. Het draait toch veelal om wetenschappelijk onderzoek. Om te ervaren waar de colleges -die ik volg- over gaan en omdat ik zelf maatschappelijk betrokken ben, heb ik de gemeente Nijmegen benaderd met de vraag of ik een paar maanden mee mocht lopen, zonder daar studiepunten voor te krijgen. Ik was gewoon benieuwd welk beroep er hoort bij mijn studie.
Welke richting heeft je bijzondere interesse?
Mijn aandacht gaat naar duurzame gebiedsontwikkeling. We leven allemaal samen in een stad als Nijmegen, met ieder een eigen achtergrond en behoefte. Hoe organiseer je dat? Hoe maak je voorzieningen betaalbaar èn duurzaam? Als alleen marktpartijen meedenken hierover, draait het vooral om geld. Er zijn ook politieke belangen en de wisselwerking daartussen. Welk beleid wordt er gevolgd en hoe liggen de onderlinge verhoudingen? Dat is wat me boeit.
Hoe kwam je met de LABtrain in aanraking?
In de tijd dat mijn stage begon, werkte ik thuis vanwege COVID-19. Dat is niet altijd prettig, zo alleen. Op de website van RvN@ zag ik de mogelijkheid om me aan te melden voor de LAB-train, en dat heb ik toen meteen gedaan. Dat betekende contact met leeftijdgenoten en andere stagiaires. We hadden in die tijd steun aan elkaar omdat we in hetzelfde schuitje zaten.
Hoe zag het programma eruit?
Met nog tien andere studenten kwamen we een keer per week online samen, waarbij we onderling deelden wat we tegenkwamen tijdens het werk. Ook ik heb een presentatie gehouden over de Gemeente en mijn rol. Soms waren er trainingen en ook kwamen betrokken bedrijven en instanties langs om te vertellen over bepaalde thema’s. Zo kregen we een kijkje in hun organisatie. Dat vond ik fascinerend, het gaf me het inzicht dat ik zocht.
Hoe was de dynamiek in de groep?
Het leuke van een groep mbo’ers, hbo’ers en universitaire studenten is dat ieder zijn eigen manier van doen heeft. Het viel me op dat mbo-stages langer zijn en veelal praktijkgericht. Bij het hbo wordt er ook aandacht besteed aan stageverslagen en logboeken, waarbij universiteitsstudenten vaak bezig zijn met onderzoeksvaardigheden. Samen geeft dit een bijzondere mix. Je zet elkaar aan het denken, dat is mooi.
Wat heeft de LABtrain je gebracht?
Ik heb veel contacten opgedaan, gepraat met en geluisterd naar ondernemers. We hebben met een groep een filmpje en tekst gemaakt en dat nota bene online ;). Het was aangenaam om in deze tijd gezichten te zien, te horen hoe het bij de anderen ging, een andere invalshoek te ervaren. Het zorgde bij mij voor de verdieping die ik belangrijk vind.
Heeft de LABtrain gezorgd voor groei?
Jazeker, misschien niet altijd bewust, maar ik heb persoonlijke groei ervaren door te zien hoe je partijen verbindt. Door energie samen te brengen door als groep iets op te zetten. Ik heb geleerd wat mijn rol is ten opzichte van anderen, inzicht gekregen in waarop te letten. Goed luisteren en empathie tonen zijn essentieel voor gedragsverandering. Dat is allemaal belangrijk voor de transitie waarin we zitten.
Wat wil je toekomstige studenten meegeven?
Clichés zijn vaak heel waar. Besef dat je de keus hebt en kom in beweging. Vragen staat vrij! Gewoon doen!”
Naam: Anne Weustenenk (23)
Opleiding: Radboud Universiteit Nijmegen en Erasmus Universiteit Rotterdam
Bachelor: Economie en Bedrijfseconomie
Tussenjaar: Stage gemeente Nijmegen (daarna stage Berenschot)
LABtrain voorjaar 2020
auteur: Eva van Otterlo/De Bovenkamer